Centrum Holdings roztrhán na kusy?

V pondělí 29.4. 2013 vybuchly v ČR dvě „bomby“. Ta mediálně více probíraná – Výbuch plynu v Divadelní ulici. A ta mediálně dlouho očekávaná – prodej Centrum Holdings Zdeňku Bakalovi.

Při té první – zřejmě nešťastné náhodě – naštěstí nebyly ztráty na životech. Navíc naprosto skvěle zafungovaly všechny složky záchranného systému, jak měly. Moc se o tom nemluví, ale já jsem za to nesmírně rád. Málokdy nás může něco opravdu potěšit, že funguje, jak má.

Chci se ale věnovat spíše té druhé zprávě. Nechci se dívat do minulosti. Proč bylo zaplaceno, kolik bylo, jaké chyby se udělaly a kdo je udělal. Spíš mě zajímá budoucnost. Na IAC minulý týden se spousta lidí ptalo, proč by měl CH někdo kupovat. Vždyť to prodělává, nemá to žádnou přidanou hodnotu. A proč to má kupovat někdo, kdo je sám ve ztrátě.

Ja si ale myslím opak. CH má hodnotu a má velkou hodnotu – jen ji umět najít a využít a nepokazit synergie a sloučení. Navíc si myslím, že největší hodnotu má CH, když se rozdělí na dvě společnosti. A bude sloužit dvěma pánům.

Tady nejde jen o Zdeňka Bakalu, ale i o Andreje Babiše, který v současné době oplývá velkým nákupním apetitem. Andrej Babiš koupil od Zdeňka Bakaly slovenský Ecopress a tím mu vlastně „nabil“ peněženku na nákup CH. A nejen to – je už veřejným tajemstvím, že v nejbližsí době koupí i český Ringier Axel Springer a získá ta opravdu silnou mediální pozici i na českém trhu.

Co však ale bude AB do celé skládačky chybět a co nemá Ringier ve svém portfoliu? Kvalitní zpravodajský server. A těch má právě Zdeněk Bakala ve svém portfoliu dost. ZB nedává smysl živit vedle sebe (nebo spojeny dohromady v jednom integrovaném newsroomu) dvě redakce – Ihned.cz a Aktuálně.cz. ZB nepotřebuje ani tak know-how, jak dělat internetový deník – na to mu stačí přetáhnout pár šikovných lidí. Co potřebuje, je návštěvnost, technologie a také možnost využít zajímavý potenciál B2B části Najisto.cz (pokud ovšem provede důkladnou personální čistku). Naopak AB potřebuje opravdu kvalitní české zpravodajství a silnou značku.

Myslím si, že se brzy dočkáme zajímavé královské rošády v mediální hře dua „BB“. Centrum Holdings bude rozděleno na 2 společnosti a Aktuálně.cz – i s redakcí – bude ještě prodáno dál. Centrum Holdings, které už teď je rozpůleno na českou část a zbytek (Slovensko a Chorvatsko), bude dál trháno na kusy.

Vsadíme se?

Reklamy

13 thoughts on “Centrum Holdings roztrhán na kusy?

      • Pokud jsem tím nalepeným myšlen já, když přijdu z venku a mám upřesňující dotaz, když jsem před tím pochválil článek, tak sorry, nebudu rušit. Omlouvám se, že jsem sem vlezl. Myslel jsem , že čtenáři jsou vítáni.Alespoň na mém blogu, mimochodem , trvale nejčtenějším na českém Wordpresu, to tak je.

  1. Tome, myslim, ze na to jdes, diky znalosti, prilis sofistikovane. Uvidis, ze ve skutecnosti ta rozsada nebude tak slozita. 🙂

  2. Tomas, ak by som cisto teoreticky patril do poradnej skupiny okolo ZBA, resp. ABA, tak jedna z verzii by bola v duchu, ako je tu popisana… Teda aspon ta cast s aktualne.cz pre ABA spolu s Ringierom… Okrem ineho, sice nepredbehnu Seznam rodinu, ale pre urcitych klientov sa oba buduce domy okolo ZBA a ABA, stanu slusnou alternativou… Len prosim vsetkych zucastnenych, uz prepojte obchodne oddelenia printu a online… Zatial aj Economia sa tvari, ze online svet je mimo offline…

  3. To jako že na hlavní stránce Centra se budou zobrazovat články z Hospodářek? Proč ne. Aktuálně si své místo na slunci už dokáže uhájit i bez návštěvnosti z Centra, reputaci na to má slušnou. Rozprodej na kusy dává smysl. Zůstane homepage a zbytek se vypne. Z homepage se budou prodávat odkazy na návštěvnost. Najisto se už teď stalo tuctovým katalogem (sorry, můj názor). Pokud jsou v něm nějaké B2B potenciály, tak nechápu, proč je někdo neroztlačil během uplynulých deseti let. Takže tam nic takového není a pokud ano, tak to fakt nevisí nízko. Ne níž než v libovolném jiném slušně udržovaném firemním katalogu (je jich v ČR kolem deseti), které se o nějakou formu B2B poptávek budou snažit taky. Emailové řešení se sotva zaplatí. Co zbývá kromě slabých vertikál? Aktuálně.

    Co právě že smysl nedává, je vůbec ten nákup. Centrum Holdings je ve ztrátě, sám víš lépe než my ostatní v jaké. Jak moc lze soudit na budoucí racionalitu vlastníků, když neprokázali racionalitu při nákupu?

    Celé mi to dává smysl jenom za dvou předpokladů: 1. Bakala chtěl Aktuálně, nechtěl Centrum. Co s Centrem, když prodělává? Sám víš lépe než ostatní, že otočit ten trend není snadné. On to ví taky a žádné supermanažery na online byznys nemá. 2. Bakala je mimo on-line realitu, neumí číst česky deformovaná čísla o návštěvnosti z Netmonitoru. Proto na nákup Centra vůbec přistoupil.

    Jaký má tedy smysl, aby vzápětí prodal to, kvůli čemu to kupoval?

Zanechat Odpověď

Vyplňte detaily níže nebo klikněte na ikonu pro přihlášení:

WordPress.com Logo

Komentujete pomocí vašeho WordPress.com účtu. Odhlásit / Změnit )

Twitter picture

Komentujete pomocí vašeho Twitter účtu. Odhlásit / Změnit )

Facebook photo

Komentujete pomocí vašeho Facebook účtu. Odhlásit / Změnit )

Google+ photo

Komentujete pomocí vašeho Google+ účtu. Odhlásit / Změnit )

Připojování k %s